Activitatea de consiliere și orientare în carieră in cadrului proiectului” “Ai carte, ai parte” - servicii de orientare, consiliere si asistenta educationala pentru elevi - se adresează unui numar de 800 de elevi cu risc crescut de abandon scolar.
A9. “Ai carte, ai parte” - servicii de orientare, consiliere si asistenta educationala pentru elevi
Vor fi furnizate de servicii de orientare, consiliere si asistenta educationala individuala si de grup unui numar de 800 elevi in afara orelor de curs. Vor fi abordate teme despre : autocunoaştere, personalitatea copilului, rezolvarea de probleme, comunicare, managementul conflictelor, psihosexualitate, controlul stresului, strategii de învăţare, stimularea comportamentului creativ, orientarea în carieră (pentru elevii din clasele terminale ale gimnaziului.
Principalele activitati:
Furnizarea de consiliere și orientare profesională se va realiza prin:
Sedințe de consiliere si orientare profesională individuale si de grup, care vor fi organizate în unitatile scolare a grupului țintă;
Activitati de dezvoltarea personală şi socială a individului:
a. autocunoaşterea generală,
b. înţelegerea identităţii sinelui, ca parte şi întreg,
c. înţelegerea ambianţei sociale şi economice în care
Studii de caz (case studies), constituie o metoda de explorare cognitiva, aplicata pe scara. Caracteristica acestei tehnici educationale este studiul, profund insa de mica spurafata, a unei teme pentru a se evidentia aspectele acestui caz de studiat. Cu studiul de caz, incepem de la caracteristica speciala pentru a ajunge la cele generale ale temei care ne intereseaza. Selectarea unui studiu de caz este importanta pentru desfasurarea cu succes a acestuia in generalizarea si vizibilitatea datelor pe care le va arata.
Mici lucrari practice in grup, consilierul creaza grupuri de 5-6 persoane pentru lucrul asupra unei teme specifice sau a unui exercitiu, sau pentru a implementa o anumita activitate. Participantii sunt membri activi ai procedurii educationale. Un important aspect il reprezinta criteriile cu care formatorul va constitui grupul, precum si metoda de monitorizare a acestuia. La sfarsit, fiecare grup isi va prezenta rezultatele si concluziile, in fata celelorlalte grupuri si va urma o dezbatere critica, sub coordonarea consilierului.
Exercitii: proiectate de catre consilierul vocational, exercitiile constituie un instrument educational valoros care contribuie la prelucrarea transferului si aplicarea cunostintei teoretice in practica si intr-un cadru, de fiecare data, specific. Permite familizarea cu noua cunoastere prin testarea aplicarii acesteia in practica. In acest caz, ofera posibilitatea ca persoanele cursante sa se confrunte cu o serie de situatii diferite, cum ar fi de exemplu, de consiliere, dileme si situari de evaluare, etc.
Joc de roluri simulare. Ne ajuta sa aducem viata reala in procedura educationala. Unii/unele dintre cursanti/cursante isi asuma anumite roluri (ca actori) si discuta despre o problema cu care se confrunta. Astfel, problema devine vizibila pentru toti/toate. Ulterior jocului de roluri, participantii discuta si examineaza problema prin intermediul experientei pe care au dobandit-o in urma incarnarii rolului. Contribuie la realizarea unui limbaj comun de intelegere, intelegere reciproca si percepere globala a problemei/temei.
Dialog, dezbatere in mici grupuri: Asupra unei teme prestabilite de catre formator/formatoare sau care decurge pe parcursul formarii, devine un dialog organizat si un schimb de opinii intre toti/toate sau intre subgrupurile care isi asuma sa sustina una dintre opinii. Este necesara o coordonare buna din partea consilierului, limitare si asigurare a participarii tuturor. Opiniile contradictorii constituie un caz exceptional pe
Activitatea de orientare cunoaste urmatoarele aspecte:
• Cunosterea individului si aptitudinilor sale;
• Cunosterea exigentelor diferitelor profesii, ocupatii;
• Cunoasterea cererii fortei de munca in diferite activitati, branse, pentru a orienta persoanele catre ocupatiile in care se poate incadra;
Rezultate urmărite:
• Optimizarea comportamentului și acțiunilor individului în scopul integrării socio-profesionale;
• Cristalizarea unei imagini de sine pozitive,
• Sporirea responsabilităţii personale faţă de sine, alţii, societate,
• Creşterea capacităţii de decizie (independenţa alegerilor personale),
• Păstrarea echilibrului în situaţii de succes şi eşec,
• Creşterea rezistenţei la frustrare, marginalizare temporară, critică,
• Autoevaluarea realistă a potenţialelor proprii (intelectual, fizic, aptitudinal etc.), cunoaşterea clară a calităţilor personale şi punctelor slabe,
• Asumarea de obiective realiste, realizabile,
• Conștientizarea necesității unei pregătiri profesionale continue, nu doar pentru păstrarea locului de muncă, ci mai ales în scopul unei ascensiuni profesionale;
• Determinarea persoanelor de a deveni mai active pe piața forței de muncă (tehnici de căutare a unui loc de muncă);
• Menținerea unei atitudini pozitive;
• Obținerea unei autonomii în luarea deciziilor;
• Identificarea deprinderilor profesionale, a aptitudinilor și ”punctelor tari” ale persoanei consiliate;
• Creșterea autonomiei și responsabilității personale în căutarea unui loc de muncă;
• Creșterea gradului de conștientizare a nevoii de autorealizare profesională și autonomie financiară.
În activitatea de consilierea carierei - ca mijloace ajutătoare în acest proces - identificăm că sunt utilizate teste, chestionare sau inventare:
• de aptitudini (intelectuale, verbale, numerice, de raţionament, viteză a reacţiilor, pentru evidenţierea talentelor speciale etc.);
• de personalitate;
• de interese şi nevoi speciale;
• despre valori şi atitudini;
• de evaluare a achiziţiilor academice (deprinderi şi stiluri de învăţare);
• de relaţionare interpersonală;
• cu privire la imaginea de sine;
• cu privire la luarea deciziei;
• pentru dezvoltarea carierei (antrenarea / maturizarea pentru luarea deciziei);
• pentru categorii speciale de populaţii.
Testul este o modalitate de măsurare / evaluare sistematică şi obiectivă a unor eşantioane de comportament (din ariile: aptitudini, trăsături de personalitate, atitudini, cunoştinţe etc.) ale indivizilor prin oferirea de răspunsuri corecte sau incorecte la anumite sarcini de lucru.. După cum se observă, finalităţile sunt identice, dar căile prin care se ajunge la acestea sunt diferite în situaţii particulare. Iată ce pot face inventarele şi testele psihologice în procesul de consilierea carierei:
• identifică ariile de interese / preferinţe din sfera ocupaţiilor;
• identifică aptitudinile, abilităţile, deprinderile, cât şi nivelurile de performanţă ale acestora, utile în diferite arii ocupaţionale;
• identifică aspecte ale personalităţii compatibile sau nu cu anumite domenii ocupaţionale;
• identifică - în cazul celor deja angajaţi - cauzele insatisfacţiei sau lipsa de progres profesional;
• identifică blocajele personale şi stereotipurile existente în luarea deciziilor din domeniul ocupaţional al clienţilor etc. Interpunerea între consilier şi client a testelor şi inventarelor nu este scutită de critici. Printre acestea, cele mai pertinente se referă la faptul că:
• actul de consiliere nu presupune testare, cu necesitate;
• evaluarea prin teste se interpune / bruiază relaţia consilier - client;
• testele sporesc dependenţa clienţilor de sursele externe de luarea deciziei sau de auto-evaluare, auto-conducere, inserţie socio-profesională auto-asumată;